Onderhoud instrumentarium

Alle musicerende leden van de muziekvereniging krijgen een instrument in bruikleen (sommige leden hebben hun eigen instrument). Deze instrumenten zijn verzekerd bij grote schade. Voor onderhoud is voor het merendeel van de instrumenten een onderhoudscontract afgesloten. Dat betekent dat een lid één keer per jaar het instrument een aantal dagen zal missen.

Onderhoud koperen blaasinstrument:

• Na gebruik de vingerafdrukken wegpoetsen.
  • Gebruik hiervoor de meegeleverde poetsdoek (niet uitwassen).
  • Zorg er voor dat het instrument zo droog mogelijk de koffer ingaat.
  • Haal regelmatig alle pompen los, maak ze schoon en vet ze in met een dun laagje zuurvrije vaseline.
  • Zorg dat het instrument meegaat met de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
  • Gebruik regelmatig ventielolie. Ventielolie zorgt ervoor dat kleine vervuilingen in het ventielhuis opgelost worden.
  • Wanneer je het instrument wilt doorspoelen, gebruik lauw water (zonder zeep).
  • Draai regelmatig de onderdeksels van de ventielen los.
  • Gebruik geen tangen en hamers, ontstane schade kan tientallen euro’s kosten

Onderhoud Saxofoons:

• Droog het instrument na het spelen met een doek.
  • Zet het instrument niet rechtop op tafel of de grond. Leg het instrument voorzichtig met de kleppen omhoog op tafel.
  • Houd de tappenkurken goed schoon met een doek.
  • Als het instrument opzij gelegd moet worden schuif dan de beschermhoed over het riet.
  • Eventueel kunnen slecht aanspreekbare rieten door een schuurbies aangepast worden.
  • Wacht niet te lang met reparaties of het vragen van een reserveriet.

Onderhoud slagwerk:

• Klap alle standaarden in en leg ze op de goede plaats in de slagwerkkist.
  • Snaren altijd van de trom als je hem wegzet in het slagwerkhok.
  • Pauken-pedalen altijd naar beneden, dus de spanning eraf.
  • Pauken niet aan de rand optillen. Hier ontstemmen ze namelijk van.

Instrumenten die hoezen hebben of in tassen zitten ook altijd hiermee opbergen / vervoeren.

TOT SLOT: BEN ZUINIG OP JE INSTRUMENT……..JE HEBT HET TENSLOTTE IN BRUIKLEEN!